);
Social media marketing
Lifestyle

Social media nuttig inzetten: zo doe je het

Veel mensen komen dagelijks in contact met social media. Sommigen van deze mensen zijn er zelfs verslaafd aan geraakt. Maar social media is veel meer dan een raapje amusement platformen. Het zakelijk inzetten van social media is hedendaags niet meer weg te denken. Maar wat zijn precies de mogelijkheden van social media binnen de doelstellingen van een bedrijf? Je leest het in deze blog.

Branding

Allereerst is social media marketing zeer goed in te zetten voor naamsbekendheid voor het bedrijf. Bij branding op de social media kanalen is het belangrijk dat je het merkidentiteit van je merk goed tot uiting brengt. Een merkidentiteit is niets meer dan jouw merk kern heel duidelijk verwoord en geduid tot zijn expressie brengen. Een goede en sterke merkidentiteit is een boodschap waarmee mensen zich identificeren en mee willen verbinden. Het beschrijft wie je bedrijf is en wat je bedrijf betekent voor anderen. 

Bij het posten van content op het bedrijfskanaal is het belangrijk om te kijken of je goed waakt over je merkidentiteit. Hou de content post dus dicht bij je merk, de tone of voice van je merk en je merkverhaal. Wanneer je dit niet doet heb je kans op merk vervaging en weet de consument niet precies waar je bedrijf voor staat.

Contentkalender

Om volgers van je social media kanalen wekelijks consequent van content te voorzien is het handig om een contentkalender te maken. Hiermee breng je structuur in het verspreiden van de social media kanalen. Een contentkalender is een kalender waarbij je bijhoudt wanneer je welke content op welke sociale media kanalen post. Daarbij geef je aan wie er verantwoordelijk is voor de creatie van de content en wat de status daarvan is. Bij het maken van een contentkalender is het belangrijk om het doel van de content goed te bepalen. Maak hierbij gebruik van marketingdoelen en een budget als je content wilt laten sponsoren en/of wilt adverteren. Maak verder een duidelijk beeld van de doelgroep die je wilt aanspreken. Maak goede keuzes over de sociale media kanalen die je wilt inzetten. Houd bij de keuze hiervan rekening dat je het dichtbij je bedrijf houdt.

Wat heeft een contentkalender nodig:

  1. Wanneer wordt er gepost?
  2. Wat voor content?
  3. Voor wie?
  4. Welk kanaal?
  5. Wat is het onderwerp?
  6. Wie gaat de content maken?
  7. Status

Social media advertising

Social media is ook goed in te zetten voor advertenties van je product en/of dienst. Met social media advertising is het mogelijkheid om extreem nauwkeurig de doelgroep te targeten. Verder hebben likes en shares een positieve invloed op de ranking in zoekmachines. Het zorgt voor meer verkeer naar je website en zorgt uiteindelijk dus ook voor meer verkopen of leads vanuit je website. Social media advertising zorgt verder voor meer betrokkenheid bij de doelgroep. De resultaten van de advertenties zijn direct meetbaar en goed inzichtelijk, hierbij heb je realtime inzicht in het bereik en het resultaat van de campagnes. Je betaalt alleen voor de kliks en de prijzen worden bepaalt via een veiling systeem. Hierbij is direct te zien wat de campagne kost en wat dit uiteindelijk oplevert. 

Social media is dus ontzettend breed in te zetten voor je bedrijf. Houd er wel goed rekening mee dat je het dicht bij de merkidentiteit van het bedrijf houdt. Maak een gestructureerd contentkalender en zet social media advertising in voor meer verkopen of leads.